Magnifique Magazine
      

Gezondheid

Beginnen met hardlopen is een van de beste ideeën die u ooit zult hebben. Het houdt u jong en sterk, zowel fysiek als mentaal.

Dit artikel helpt u op weg.

Allemaal beginnen we op dezelfde leeftijd met wandelen. Nou ja, de een misschien twee maanden eerder dan de ander. Maar de motivatie zal grotendeels dezelfde zijn. De beweegredenen om te gaan hardlopen zijn complexer.U vindt misschien dat u een paar kilo te zwaar bent. Of u zoekt naar een efficiënte sportvorm die past in een strak werkschema en een druk familieleven. Of u hebt vrienden die de marathon van Eindhoven of de Twintig Kilometer door Brussel hebben gelopen en u wilt dat eigenlijk ook. Het maakt niet echt uit waarom u gaat hardlopen. De basisprincipes van alle trainingsprogramma's zijn hoofdzakelijk dezelfde. Als u die volgt, garanderen we u een lange en gelukkige loopcarrière.

 

 

GEWOON DOEN

U zou een boekje kunnen vullen met alle redenen waarom u vandaag niet met lopen kunt beginnen, maar het moet uitstellen tot morgen of overmorgen. Met uitstellen bereikt u niets. Hoe meer u denkt over wanneer u begint met lopen, hoe groter de kans dat u het niet zult doen. Het is een cliché, maar vandaag is inderdaad de eerste dag van de rest van uw leven. Vergeet de smoesjes en begin vandaag. Trek gewoon uw schoenen aan, later kunt u zich altijd nog druk maken over het kopen van echte loopschoenen, op dit moment zijn comfortabele schoenen ook prima, ga naar buiten en doe het. Vijf minuten wandelen afwisselen met hardlopen, tien minuten, twintig minuten: het maakt niet

uit, het belangrijkste is dat u gewoon begint. Kijk niet achterom en draai u ook niet om. U zult er geen spijt van krijgen. Als volwassene hebt u maar weinig dingen compleet onder controle, die mogelijk uw leven veranderen. Hardlopen is er daar een van.

 

U BENT EEN LOPER

Het meest gehoorde excuus om niet te lopen, is: Ik ben geen loper en ik weet niet hoe het moet. Onzin, u bent wel degelijk een loper en u kunt het ook. Als u kunt wandelen, en dat kunt u, tenzij u een ernstig gezondheidsprobleem hebt, kunt u ook hardlopen. Misschien hebt u het een tijdje niet gedaan, misschien gaat het niet heel snel of houdt u het niet lang vol, maar u weet hoe het moet. Heel simpel: als u in staat bent om de ene voet voor de andere te zetten in een hoger tempo dan wanneer u wandelt, dan bent u een hardloper. U hoeft geen kilometer in drie minuten af te leggen of een complete marathon te voltooien, om uzelf als loper te beschouwen. Om die eerste looppassen uit te breiden, volgt u hetzelfde pad als in uw vroege jeugd. Toen luisterde u naar de signalen van uw lichaam. U rende tot u buiten adem was, wandelde een stukje, rende weer, pauzeerde, et cetera. Zo werkt ook het trainingsprogramma.

 

VOLG DE NATUUR

Hardlopen en wandelen zijn de meest natuurlijke en effectieve manieren van bewegen. Ons lichaam is geschapen om hard te lopen en onze voorouders liepen een miljoen jaar geleden al afstanden van vijftien kilometer of meer. De meerderheid van de volwassen bevolking kiest er vandaag de dag echter voor om niet te lopen of te wandelen of überhaupt te bewegen, maar prefereert een voornamelijk zittend bestaan. Met veel welvaartsziekten tot gevolg. Om die trend te keren, moet u gaan bewegen, zo simpel is het.

 

 

ER ZIJN GEEN GRENZEN

Het maakt niet uit of u dik bent of dun, jong of oud, klein of lang: u kunt hardlopen. Het menselijk lichaam is een prachtige machine, die efficiënter werkt met regelmatige training. U kunt zich vervolgens op een marathon richten, maar dat hoeft niet. Waar het om gaat: u stelt uw eigen doel (een afstand, een tijd) en streeft dat na.

 

WEES GEDULDIG

Te snel te hard gaan is een veel voorkomende beginnersfout. Wees een schildpad, geen haas. U hebt geen haast, neem de tijd en ontspan. Lopen is een zaak van de lange termijn. Als u hard genoeg werkt om uw hartslag in de aërobe trainingszone te krijgen, dan genereert u lichamelijke en geestelijke voordelen. Het is niet nodig om in de eerste weken, of maanden, van het trainingsprogramma dieper te gaan. U zult de progressie niet dagelijks merken, maar als u terugkijkt na een week of een maand, zult u verbaasd zijn over de geboekte vooruitgang.

 

GEEF NOOIT OP

Hardlopen mag dan een eenvoudige sport zijn, die u zonder problemen kunt beoefenen, dat betekent niet dat het ook zo gemakkelijk is om een trainingsprogramma vol te houden. Tijdens het hardlopen verbrandt u meer calorieën per minuut dan tijdens andere vormen van aërobe inspanning. Dat is goed en slecht nieuws tegelijk. Het is goed nieuws als u probeert om calorieën te verbranden en gewicht te verliezen, maar slecht nieuws omdat hardlopen lichamelijk meer van u eist dan alternatieve activiteiten. Er zullen dagen zijn dat u moe bent en dagen dat uw benen en gewrichten pijn doen. Er zullen ook dagen zijn waarop u niet uit bed wilt komen om te lopen, of waarop u het te druk hebt. Deze dingen kunt u verwachten, ze horen bij het leven. Sommige van die aspecten zullen uw trainingsprogramma doen ontsporen, u zult enkele trainingen overslaan en tijdens andere sessies valt het lopen u zwaar. Maar geen van alle zijn het goede redenen om met hardlopen te stoppen.

 

DE ANDERE HELFT

Een trainingsschema is geen vrijbrief om een dieet van junkfood en alcohol te volgen. In feite is hardlopen slechts de helft van de strijd. De andere helft bestaat uit een gezond voedingspatroon, want het een kan niet zonder het ander. Gelukkig blijkt uit veel onderzoeken dat mensen die regelmatig trainen, ook eerder geneigd zijn om hun eetgewoonten te verbeteren. Zorg er allereerst voor dat u grote hoeveelheden fruit en groente, volkerenproducten en caloriearme dranken nuttigt.

 

ZOEK EEN VRIEND

Een trainingspartner is belangrijke factor in een loopprogramma. Een gezamenlijke ervaring is een goede stimulans het maakt het trainen makkelijker vol te houden dan wanneer u in uw eentje loopt. De ideale trainingspartner is iemand die ongeveer hetzelfde tempo heeft als u en dezelfde loopdoelen nastreeft. Natuurlijk hoeft u niet elke keer samen te lopen en het hoeft u niet altijd met dezelfde partner te zijn. Verschillende mensen kunnen verschillende loopervaringen opleveren. Probeer iemand te vinden waarmee u wat kunt kletsen tijdens rustige trainingen en daarnaast iemand die u motiveert om iets sneller te lopen tijdens pittige sessies.

 

LOPEN IS NIET ALLES

Als u in uw leven ruimte kunt vinden om te lopen, zonder alle andere zaken op te offeren, is de kans groter dat u het trainingsschema volhoudt. Probeer uw leven in balans te houden en maak lopen er een onderdeel van, maar niet de hoofdzaak. Er zitten verslavende kantjes aan hardlopen, en dat is positief als u probeert om uw doelen te bereiken, maar laat het niet uw leven domineren. Het zijn juist de flexibiliteit en het gemak van hardlopen, die veel mensen aanspreken, dus maak daar gebruik van. Veellopers zijn op een positieve manier verslaafd aan hun sport. Ze balen ervan als ze wedstrijden moeten missen en ze gaan zich onprettig voelen als ze stoppen met trainen. Dat is prima. Maar het wordt een negatieve verslaving als alles en iedereen in uw leven plaats moet maken voor het lopen.

 

LOOP VOOR UW LEVEN

Hardlopen zorgt ervoor dat zich beter voelt en meer energie heeft. Natuurlijk wordt het moeilijker om het hardlopen vol te houden als u ouder bent. Wat gemakkelijk ging toen u 30 was, wordt zwaarder als u 40 bent en een flinke strijd op uw 50ste. Het helpt ook niet dat u elk dag iets ouder en langzamer wordt. Maar hardlopen remt het verval en in vergelijking met niet-lopers bent een jongere oudere.